Debórah Bond

Debórah Bond

Urodzona w New Heaven w stanie Connecticut Debórah Bond od dziecka otoczona była muzyką. W jej domu każdego dnia wybrzmiewały nagrania Luthera Vandrossa, Steviego Wondera czy Anity Baker. Jednak mając 17 lat, Bond wyjechała do stolicy Stanów Zjednoczonych nie po to, by studiować muzykę, a dziennikarstwo na American University. I tak właśnie zaczęła się jej kariera muzyczna.

Niezależnie od nastawienia, z jakim Debórah Bond przyjechała do Waszyngtonu, dość szybko stała się znaną w środowisku wokalistką. Lata 90-te w Stanach Zjednoczonych to okres dynamicznego rozwoju soulowych kolektywów, a Bond trafiła w sam środek całego zamieszania. To właśnie w Waszyngtonie na początku lat dwutysięcznych poznała kolektyw producencki 3rd Logic, z którym nawiązała długoletnią współpracę.

 

W 2003 roku Debórah Bond wydała swoją debiutancką płytę zatytułowaną DayAfter. Album zebrał dużo pozytywnych recenzji i ugruntował wizerunek dwudziestosześcioletniej wówczas Bond jako wrażliwej i szczerej artystki z urzekającą prezencją sceniczną. Nad materiałem pracowała wspólnie z kolektywem 3rd Logic, którego członkowie jeszcze przez ponad 10 lat stanowili trzon jej zespołu. Po wydaniu DayAfter Bond i jej zespół bardziej niż na tworzeniu muzyki, skupili się na występach na żywo. W 2006 roku pojawił się album Afterday, na którym znalazły się remixy utworów z debiutanckiej płyty. Choć wydanie stanowiło ciekawe odświeżenie DayAfter, w większości nie zebrało dobrych recenzji. Jednak praca włożona w występy na żywo opłaciła się i Bond do tej pory znana jest niesamowitej energii, jaka towarzyszy jej koncertom.

Rok 2011 przyniósł długo wyczekiwany, trzeci studyjny album artystki zatytułowany Madam Palindrome. Choć już swoją pierwszą płytą Bond dawała znać, że nie da się zamknąć w obrębie jednego gatunku muzycznego, na Madam Palindrome pokazuje, że jest wokalistką swobodnie poruszającą się w każdej stylistyce. Wydanie, również stworzone wspólnie z kolektywem 3rd Logic, brzmieniowo nawiązuje do muzyki lat 80-tych. Na jednym z utworów usłyszeć możemy brytyjskiego multiinstrumentalistę Lewisa Taylora. O ile debiutanckie DayAfter zwróciło uwagę publiczności ze Stanów Zjednoczonych, o tyle Madam Palindrome stało się przepustką do światowej kariery Bond. Po wydaniu płyty ruszyła wraz z zespołem w trasę po Europie, a pierwszy koncert z trasy – w londyńskim Jazz Cafe – przypadł na dzień inauguracji Igrzysk Olimpijskich.

Równolegle z karierą muzyczną Debórah Bond współpracowała jako prezenterka i reporterka z różnymi stacjami radiowymi, m.in. z SiriusXM, gdzie przez 10 lat, w każdą niedzielę prowadziła popołudniową audycję. W późniejszych latach pojawiała się w stacji także jako artystka.

 

Po dziesięciu latach od Madam Palindrome Debórah Bond wydała longplay compass: I. Stworzony w całości podczas lockdownu album w niezwykle szczery sposób opowiada o rozstaniu, trudnych zmianach i nowo nabytej świadomości. To pierwszy projekt Bond z cyklu compass i pierwszy bez udziału 3rd Logic. Artystka pokazuje się w zupełnie nowej odsłonie i zdaje się jak nigdy dotąd ufać swojej muzycznej i artystycznej intuicji.

Ewa Kowalska