Burza po Konkursie Chopinowskim

Burza po Konkursie Chopinowskim
Mimo upływu czasu od zakończenia ostatniej edycji Konkursu Chopinowskiego, dyskusje dotyczące jego rezultatów i przebiegu wciąż pozostają niezwykle żywe.

 

W audycji Pełna Kultura gościli Aleks Stadnicki i Michał Tórz, studenci wrocławskiej muzykologii, autorzy serii podcastów poświęconych Konkursowi Chopinowskiemu oraz ogromni miłośnicy muzyki klasycznej. Panowie podzielili się swoimi przemyśleniami odnośnie ostatniej edycji konkursu.

Burza medialna i wyniki konkursu

 

Największym zaskoczeniem Dziewiętnastego Konkursu Chopinowskiego okazało się niespodziewane i szerokie zainteresowanie mediów, w tym tych zazwyczaj niekojarzonych z muzyką klasyczną. Portale plotkarskie ochoczo rozpisywały się o „skandalach” czy „sensacjach”, analizowały gusta modowe pianistów i doszukiwały się niepotrzebnych kontrowersji. Miniona edycja była bez dwóch zdań o wiele bardziej medialna względem poprzedniej, z miejsca stając się jednym z najgorętszych tematów w przestrzeni publicznej. Niestety, w wielu przypadkach najważniejszy aspekt konkursu Chopinowskiego, jakim jest sama muzyka, schodził na dalszy plan.

Faworyci a zwycięzcy

 

Choć triumfatorem Konkursu został Eric Lu, który spektakularnie powrócił po 10 latach, awansując o trzy miejsca w rankingu, ulubieńcem Aleksa i Michała został Dawit Chrikuli. Ku zaskoczeniu wszystkich, Chrikuli opuścił Konkurs bez żadnego wyróżnienia. Inną postacią wartą uwagi była Miyu Shindo, która to zachwyciła publiczność swoją interpretacją koncertu e-moll op. 11.

David Khrikuli , zdjęcie autorstwa Wojciecha Grzędzinskia dla NIFC.

Polski Finalista

 

Polski finalista konkursu, Piotr Alexewicz, zaskarbił serca publiczności swoją równością wykonań, etyką gry oraz chirurgiczną precyzją. Alexewicz rozwijał się wraz z kolejnymi etapami, prezentując niezwykle wysoki i stabilny poziom, dzięki czemu został wyróżniony Nagrodą Publiczności.


Piotr Alexewicz, zdjęcie autorstwa Krzysztofa Szlęzaka.

Szum medialny a popularyzacja Muzyki Klasycznej

 

Zastanawiającą kwestią pozostaje wpływ zaskakująco dużej popularności Konkursu na odbiór muzyki klasycznej. Medialność ostatniej edycji osiągnęła apogeum, zwracając na siebie uwagę nawet ze strony mediów niezwiązanych z muzyką. Niestety, to zainteresowanie częściej skupiało się na błahostkach i „skandalach”, takich jak kwestie ubioru czy detale organizacyjne. W ogólnym rezultacie, prowadziło to do narastania emocji i wywoływania kontrowersji, aniżeli do merytorycznej dyskusji o sztuce.

Konkurs Chopinowski to bez wątpienia jedno z najważniejszych wydarzeń w świecie muzyki klasycznej. Dlatego więc, tak istotne jest, by w centrum uwagi pozostawały jego najważniejsze wartości: promowanie prezentowanej na nim sztuki i wspieranie niezwykle utalentowanych pianistów z całego świata.

Pomimo medialnych turbulencji, konkurs stale udowadnia, iż dziedzictwo Fryderyka Chopina miało nieodzowny wpływ na muzykę klasyczną. Twórczość polskiego kompozytora nadal jest w stanie wywoływać skrajne emocje, wzbudzać namiętne dyskusje oraz przyciągać miliony słuchaczy, zarażając przy tym nowe pokolenia muzyką klasyczną.

Rozmowę przeprowadził Szymon Mazurkiewicz.