Call Super

To jeden z tych artystów, którego po pierwszym przesłuchanym utworze nie da się zlekcewarzyć. Jest absolutnie nadzwyczajny, jedyny w swojej unikatowości, porywający i uwodzący, wrażliwy i bezkompromisowo odważny. Call Super, czyli Joseph Richmond Seaton to nie tylko muzyk, a jak dowiecie się z dalszej części tego tekstu — artysta totalny. Dał się poznać szerokiej publiczności jako londyński producent, kompozytor i DJ. Tworzy także pod aliasem Ondo Fudd. Przynajmniej o tych dwóch pseudonimach wiemy na pewno. Od 2010 roku wydaje muzykę, która wykracza daleko poza ściśle określone style klubowe. W ambientowych i eksperymentalnych albumach Seatona wyraźnie słychać jego jazzowe korzenie, a każda płyta charakteryzuje się skrupulatnym podejściem do kompozycji, produkcji i warstwy wizualnej, odzwierciedlając indywidualną wizję i niebywałą wszechstronność artysty. Jego najnowsze wydawnictwo A Rythm Protects One przywraca do życia ginącą sztukę tworzenia płyt kompilacyjnych w świecie zalewanym przez internetowe transmisje DJ-skie.
Nasza selekcja:
Suzi Ecto
2014
Houndstooth
Debiut jaki można sobie wymarzyć. Pierwszy album Call Supera odchodzi od typowej funkcji parkietowej i kieruje się bardziej ku „głowie”, choć wciąż pozostaje „muzyką ciała” przy odpowiednim natężeniu dźwięku. Suzi Ecto ma spójną estetykę pomimo zmienności brzmień — artysta żągluje pomiędzy ambientem, eksperymentalnymi teksturami i subtelnymi rytmami. Pojawiają się tu instrumenty akustyczne jak obój, czy klarnet, które staną się później znakiem rozpoznawczym wydawnictw Josepha Seatona. W premierowym albumie często rezygnuje z typowych beatów klubowych na rzecz precyzyjnie rzeźbionych struktur dźwiękowych. Album został opisany przez Pitchfork jako jeden z „najbardziej sugestywnych światów dźwiękowych, jakie kiedykolwiek pojawiły się w tym gatunku”.

fot. Melanie Lehmann
Arpo
2017
Houndstooth
Po wspaniale przyjętym debiucie Suzi Ecto, Call Super powraca z drugim albumem — równie porywającym Arpo. To kolejny świat artysty, hipnotyzujący pięknem, które jest niespokojne — które odmawia podporządkowania się czemukolwiek poza własną wizją Seatona. Słyszymy tu jeszcze więcej ambientu, eklektycznej, jazzującej elektroniki, a także klarnetu i oboju, na których gra ojciec Josepha, David Seaton. Arpo zachwyca i wzrusza, hipnotyzuje i zostawia z niedosytem.
Album of the Year 2017 – DJ Mag
Outstanding after-hours techno – Guardian Newspaper

fot. Melanie Lehmann
Eulo Cramps
2023
Can You Feel The Sun
Eulo Cramps to nie tylko album muzyczny. To część większego projektu artystycznego zatytułowanego Tell Me I Didn’t Choose This, który łączy muzykę, poezję, malarstwo i pisanie autobiograficzne. Seaton w czasie pandemii od 2019 roku do ukończenia albumu Eulo Cramps w 2022 tworzył autobiograficzne teksty poetyckie, szkice i obrazy, które pomagały mu zrozumieć różne warstwy własnej tożsamości. W efekcie powstała solowa wystawa prac artysty i czwarty album studyjny wydany w labelu Can You Feel The Sun, który Call Super współprowadzi z Parris. Gatunkowo album porusza się na pograniczu elektronicznej awangardy, improwizacji, jazzu oraz eksperymentalnych brzmień. Pojawiają się gościnne głosy: Eden Samara (Sapling), Julia Holter (Illumina) i Elke Wardlaw (Goldwood).
A Rhythm Protects One
2025
Dekmantel Records
W świecie zalewanym przez internetowe transmisje DJ-skie, Call Super przywraca do życia zagrożoną sztukę tworzenia kompilacji. Nowa płyta A Rhythm Protects One z wytwórni Dekmantel to godzina, która zachwyca pomysłowością. Album wydany 3 października ma na celu nawiązanie do złotej ery fizycznych płyt CD z miksami. Każdy utwór jest jak chwila, pełna motywów i pętli, które delikatnie narzucają swoją obecność na nieustannie zmieniającą się, misternie utkaną mozaikę psychodelii parkietowej (nie mylić z żadnym gatunkiem muzycznym zawierającym w nazwie termin „psy”!). Na płycie obok dwóch aliasów Supera znalazło się imponujące grono wschodzących artystów, podzielających jego wizję twórczą, ciekawi mnie jednak czy pod którymś z tych pseudonimów nie chowa się także Joseph Seaton.
A Rhythm Protects One by Call Super
Żaneta Wańczyk