Charli xcx
Post-popowe pląsy niezatrzymywalnej Charli xcx
Charli xcx ma dobry rok. Wydany na początku czerwca krążek BRAT nie tylko przypadł do gustu fanom i krytykom, ale sprawił, że na krótką chwilę social media dosłownie zazieleniły się kolorem jej wiralowej okładki. Nowa płyta piosenkarki połączyła post-radiową melodykę, szerokie inspiracje post-internetem, post-milenialną emocjonalną dezynwolturę i absolutną produkcyjną nieskazitelność. xcx wespół w zespół ze swoim stałym współpracownikiem A.G. Cookiem osiągnęli tutaj wyższy poziom auto-ironii, w dalszym ciągu pozostając fun w zupełnie prostolinijny sposób. Charli jest na płycie cudownie otwarcie traszowa i robi to z dumą, ironią, świadomością i wyobraźnią jednocześnie. Oto więc jest — popowa dominanta anno domini 2024. Poniżej przypominamy najlepsze momenty królowej popowego andergrandu.
Nasza selekcja:
Vroom Vroom
2016
Vroom Vroom
W 2015 roku Charli xcx, drugoligowa, ale coraz bardziej rozpoznawalna i poważana za kreatywne podejście do popu w kręgach alternatywnych wokalistka wpada pod skrzydła specjalistki od połamanych bitów Sophie i wspólnie nagrywają ironiczną epkę Vroom Vroom, która dla Charli ma stanowić nowy początek i uformować twórczo jej brzmienie i kolejne lata jej kariery. Połamane wydawnictwo łączące trap, zdekonstruowaną elektronikę i mroczny elektropop zostaje początkowo przyjęte z niedowierzaniem. Zaraz potem piosenkarka nawiązuje kreatywne relacje z producenckim orężem PC Music, sztandarową oficyną nurtu bubblegum bass i wspólnie z tą nową świtą próbuje aż sześciokrotnie wydać hit, który mógłby stać się filarem jej wielkiego comebacku. Bezskutecznie. Pomimo doskonałych recenzji i entuzjastycznych reakcji fanów, aż do 2018 roku nie udaje jej się wspiąć zadowalająco wysoko na listach przebojów.
Track10
2017
Asylum
W marcu 2017 roku nieoczekiwanie Charli xcx wraca do tradycji nagrywania mikstejpów sięgającej jeszcze jej potyczek sprzed kontraktu z Warner Music. Sprzysiężona kreatywnie wraz z A. G. Cookiem, założycielem PC Music i jego ekipą, utalentowanymi producentami Sophie, Dannym L Harlem czy Easy FX piosenkarka początkowo bez pozwolenia własnej wytwórni nagrywa mikstejp Number 1 Angel. świeżo wyprodukowany krążek pełen znakomitych melodii bez wielkoformatowej promocji nie trafia szeroko pod strzechy, ale zdobywa uznanie krytyki i otwiera Charli wiele drzwi. Jeszcze w tym samym roku piosenkarka wypuszcza drugą odsłonę projektu zatytułowaną Pop2, na której jest nawet odważniejsza w swoich stylistycznych mariażach. Futurystyczna popowa awangarda to także pretekst, by na jednej płycie zebrać śmietankę alternatywnego popu — są więc duety z Carly Rae Jepsen, Caroline Polachek, Dorianem Electrą czy Tommy’m Cashem. Reszta to już historia.
Visions
2020
Asylum
W szczycie pandemicznej histerii, na wiosnę 2020 roku, Charli xcx udowodniła po raz kolejny, że jej najlepsze projekty to te wydawane bez wielkolabelowego powrozu na szyi. Jej czwarta płyta How I’m Feeling Now stworzona w przeciągu kilku tygodni na kwarantannie ze zdalnym udziałem fanów na kreatywnych łączach, nawiązywała do najlepszych tradycji w dorobku piosenkarki. Na albumie xcx bez skrępowania sięgnęła po cały wachlarz popowych rozwiązań, które z powodzeniem wykorzystywała wcześniej — na produkcjach A. G. Cooka, Danny’ego L Harle’a czy Dylana Brady’ego po raz kolejny zmieniła się w niezatrzymywalną królową elektropopowego undergroundu, która wyłoniła się niespodziewanie z czeluści internetowej muzycznej mazi, żeby ocalić popandemiczny pop od sztampy, nudy i radiowych formatów.
Kurtek Lewski