GHOSTWOMAN
GHOSTWOMAN: muzyczny “Powrót do przyszłości” wyreżyserowany przez multiinstrumentalistę Evana Uschenko.
Ciepłe, analogowe brzmienia mieszają się z neo-psychodelią i surowym garage rockiem, tworząc kompozycję rodem z końca lat 60. Uschenko łącząc siły z Belgijką Ille van Dessel wydaje 24 listopada 2023 roku trzeci album noszący tytuł Hindsight is 50/50. Z tej okazji mamy przyjemność zaprezentować twórczość GHOSTWOMAN w ramach pasma Artysta Tygodnia w Radiu Luz.
Kojarzycie motyw postaci w filmach, która zdecydowanie nie pasuje do miejsca i czasu, w których dzieje się akcja? Nosi oldschoolowe ciuchy, mówi przedpotopowym językiem i absolutnie stroni od współczesnych wynalazków i sprzętów elektronicznych? Taką osobowością w świecie muzyki jest Kanadyjczyk Evan Uschenko. Po latach dzielenia sceny z Jacco Gardnerem, Mild High Club i King Gizzard and the Lizard Wizard, powołuje do życia w 2016 roku swój solowy projekt – GHOSTWOMAN, który brzmi jak reinkarnacja sztandarowych formacji z przełomu lat 60 i 70, takich jak Jefferson Airplane, Buffalo Springfield czy The Velvet Underdground. Uschenko nie tylko muzyczną kompozycją nawiązuje do klasyki gatunku. Debiutacką EPkę Lost Echo’s oraz dwie pierwsze płyty Ghost Woman i Anne, If kanadyjski artysta samodzielnie nagrał na starej, zepsutej, 8-śladowej maszynie Tascam 388. Pozostając przy swoich oldschoolowych upodobaniach, najnowszy album Uschenko zrealizował w analogowym, słynącym z ogromnej kolekcji instrumentów z lat 1940 – 1970 Kerwax Sudio mieszczącym się w Bretanii.
Hindsight is 50/50
2023
Full Time Hobby
W połowie roku 2023 Evan Uschenko nawiązuje współpracę z Ille van Dessel, która wyznacza nową drogę dla GHOSTWOMAN. Owocem połączenia sił artystów jest najnowsza płyta Hindsight Is 50/50, która zdaniem Uschenki “wreszcie oddaje prawdziwą naturę zespołu”. Album zdecydowanie wyróżnia się na tle wcześniejszego dorobku GHOSTWOMAN. Jest mroczniejszy, cięższy i gęstszy od surowych brzmień.
Utwór Bonehead otwiera drzwi do złowieszczego świata pulsujących dźwięków wydobywających się gitar, mglistego wokalu Uschenki i rytualnych bębnów. Alright Alright wprowadza nas w przyjemny stan odrealnienia. Wiemy, że już nie ma odwrotu. Pozostaje nam tylko oddanie się onirycznym siłom płynącym z albumu. W kawałku Ottessa po raz pierwszy słyszymy głos Ille van Dessel. Jak mantrę powtarza zwrotkę o bezsensowności naszych działań i braku możliwości ucieczki przed nieuniknionym. Yoko pokazuje ogromny potencjał płyty do prezentowania jej na żywo przed publicznością. Punktem kulminacyjnym jest prawie 7 minutowy utwór Juan. Stanowi miks żywiołowych tonów i post-punkowych brzmień. Buik zamyka bramy Hindsight Is 50/50, zwalnia, pozwala odetchnąć i nastraja na kolejną podróż z GHOSTWOMAN.
Poprzednie wydania:
Lost Echo’s
2021
Full Time Hobby
Pierwszym, szerzej udostępnionym zapisem twórczości Evana Uschenko, działającym pod pseudonimem GHOSTWOMAN jest EPka Lost Echo’s, która ukazała się 13 sierpnia 2021 roku. Słuchając jej, przenosimy się do gorącej, pustynnej Arizony, w której utknął na czas pandemii autor. Krążek utrzymany jest w klimacie południowego gotyku, z rockowo-garażową nutą, które będą miały możliwość wybrzmieć jeszcze mocniej i dosadniej w wydanym niecałe pięć miesięcy później albumie.
Ghost Woman
2022
Full Time Hobby
Debiutancki krążek Ghost Woman noszący ten sam tytuł, co nazwa projektu Uschenki jest syntezą krautrocka, bluesa, country i psychodeli. Artysta zabiera nas ze sobą w deliryczną podróż niczym z filmów Davida Lyncha. Leniwe, nonszalanckie brzmienie gitar przenika się z hipnotycznym wokalem, tworząc niezwykle satysfakcjonującą kompozycję.
Anne, If
2023
Full Time Hobby
Druga płyta Anne, If została bardzo dobrze przyjęta przez krytyków – nie bez powodu. Uschenko udowadnia, że posiada solidny warsztat muzyczny i bogate doświadczenie. Umiejętności nabyte podczas pisania dla innych twórców przelewa na solowy projekt. Album ten ma ponadczasowy charakter, jest energetyczny i stanowi spójną całość.
Maja Widera