Pożegnanie z najwęższym przystankiem. Rusza przebudowa węzła Drobnera-Dubois

Pożegnanie z najwęższym przystankiem. Rusza przebudowa węzła Drobnera-Dubois
W sobotę 22 listopada rozpoczyna się długo wyczekiwana inwestycja na Nadodrzu. Z mapy Wrocławia zniknie owiany złą sławą, niebezpieczny przystanek tramwajowy, a w jego miejscu powstanie nowoczesny węzeł przesiadkowy. Sprawdźcie, jakie zmiany czekają pasażerów MPK i kierowców w nadchodzących miesiącach.

To wiadomość, na którą mieszkańcy tej części miasta czekali od dawna. Już w najbliższy weekend startują prace przy ulicy Drobnera, w rejonie skrzyżowania z Dubois. Inwestycja oznacza koniec funkcjonowania przystanków, które wielu wrocławian uważało za jedne z najmniej komfortowych i bezpiecznych w mieście. Przebudowa, która potrwa 18 miesięcy, ma całkowicie odmienić jakość podróżowania komunikacją zbiorową w tym rejonie.

Entuzjazmu w związku z rozpoczęciem prac nie kryją lokalni działacze. Izabela Duchnowska, radna Rady Miejskiej Wrocławia i mieszkanka osiedla, podkreśla wagę tej zmiany:

„To jest dobry dzień dla Nadodrza. Nie jestem w stanie ukryć entuzjazmu. Reprezentuję tę grupę mieszkańców, którą codziennie korzysta z tego przystanku. Dla nas to najlepsze wieści ostatnich miesięcy. Codziennie się bałam wysiadając na tym przystanku z dwójką dzieci i z wózkiem. Nadeszła wielka przemiana tego miejsca”

NOWA JAKOŚĆ NA NADODRZU

Projekt zakłada całkowitą rewolucję w układzie drogowo-torowym. Zamiast wąskich wysepek, powstaną szerokie, wspólne perony dla autobusów i tramwajów, co znacznie ułatwi przesiadki. Obecny układ, w którym przystanki o nazwie Dubois rozsiane są w czterech różnych miejscach, odejdzie w zapomnienie. Nowa infrastruktura ma być nie tylko funkcjonalna, ale i zielona – zaplanowano nasadzenia drzew, krzewów oraz powstanie ogrodów deszczowych.

ZMIANY W KOMUNIKACJI

Wraz z rozpoczęciem prac, od 22 listopada tramwaje przestaną kursować przez ulicę Drobnera. Swoje trasy zmienią linie 6, 7 oraz 19. „Szóstka” pojedzie przez plac Bema i Nowy Targ, „Siódemka” zostanie skierowana przez mosty Pomorskie, a „Dziewiętnastka” ominie zamknięty odcinek przez Dworzec Nadodrze. Zmiany dotkną również kierowców – choć liczba pasów ruchu docelowo się nie zmniejszy, w trakcie prac ruch odbywać się będzie po tymczasowej jezdni, zwężonej do jednego pasa w każdym kierunku.

Warto dodać, że równolegle z pracami na węźle, MPK Wrocław planuje modernizację torowiska w ramach akcji Torywolucja na sąsiednich ulicach. Jak zapowiada prezes MPK, Witold Woźny:

„Niesie to za sobą zmiany w komunikacji, szczególnie na czterech liniach tramwajowych: 0, 6, 7 i 19. Ale my jako MPK Wrocław chcemy wykorzystać też ten czas, aby swoje zadanie w ramach Torowej rewolucji.  Jest to związane z przebudową torowiska w ciągu ulicy Łokietka i na fragmencie placu Świętego Macieja, żeby wykorzystać tą przerwę w siłą rzeczy w komunikacji na tym odcinku, aby również torowisko w tamtym miejscu poprawić, naprawić, przebudować, aby zwiększyć komfort i dla pasażerów, ale też mieszkańców tutaj okolicznych nieruchomości.”.

Całość prac ma potrwać do połowy 2027 roku. Więcej szczegółów zebrał Marek Kuś. 

Tekst: Mikołaj Sobol