RVIDXR KLVN

RVIDXR KLVN

 

RVIDXR KLVN VRTXSTV TYGXDNIV
W VKVDXMICKIM RVDIX LVZ

Nie bez powodu zapisałem nagłówek w taki sposób. Charakterystyczny  zapis możemy skojarzyć z hieroglifami. I rzeczywiście, jest to jedna z inspiracji. Zamiana poszczególnych samogłosek na litery V oraz X została z nami do dziś.  To tylko jedna z rzeczy, którą Raider Klan (tak chyba będzie czytelniej) wprowadził do świata muzyki i poza jego obszar. Skąd marka VLONE (założona przez członków A$AP MOB) ma logo takie a nie inne? Chyba nie muszę mówić.
Wymyślili jeszcze phonk, ale o tym później.

Część RVIDXR KLVNU podczas występu na festiwalu Coachella w 2013 roku.

 

Jest rok 2012, niecały miesiąc po debiucie A$AP MOB, RVIDER KLVN udostępnia w sieci swój mixtape- 2.7.5. Greatest Hits Vol. 1. Rok później otrzymujemy od nich Tales from the Underground. Tumblr ma się świetnie, zamiast Tiktoka jest Vine, a do Polski wchodzą Roshe Runy.

Tales From The Underground nie był pierwszym legalem, ani albumem, który zapewnił sławę całemu Klanowi. Ta płyta pokazuje, jak blisko miało do siebie Memphis i Miami. Jak wiele wspólnego ma ze sobą czapka Oakland Raiders Eazy’ego E i Logo Raider Klanu. W końcu jak można połączyć wszystkie strony Ameryki w brzmienie, którego wcześniej nie było.

 

W 2008 roku, z inicjatywy głównie SpaceGhostPurrpa do życia powołany zostaje Raider Klan– kolektyw raperów, producentów i kto wie kogo jeszcze, ponieważ różne źródła podają od 47 do ponad pięćdziesięciu artystów. Wspólnie z OddFuture, A$AP MOB, TeamSesh i wykonawcami, których nie znalazłem stworzyli podwaliny cloud rapu, przecierając drogę raperom i tworząc pojęcie soundcloud rapu. Wpływ tych pierwszych w szczególności mogliśmy zobaczyć w estetyce Tumblera. Styl ubierania się VLL BLVCK to również zasługa Klanu.

Dlaczego nie skończyli jak ich rówieśnicy, zyskując uznanie i międzynarodową sławę? Powodów może być kilka. Może to kwestia dużej liczebności i sprzeciwu wobec komercji? Może chodzi o brak lidera grupy, lub lidera który tej grupie umożliwia rozwój nie paląc za sobą muzycznych mostów? Tak określić można SpaceGhostPurrpa, który obraził w internecie i poza chyba większość amerykańskiej sceny (i nie tylko). Konflikty wewnętrzne, omijanie streamingów i wytwórni doprowadziły do zmniejszonego rozgłosu względem swoich odpowiedników z Los Angeles czy Nowego Jorku. Kwestia lokalizacji również jest sporna. Mimo początków w Miami, Raider Klan zrzeszał artystów z całego południa USA.

SpaceGhostpurrp– sprawca całego zamieszania.

 

O Purrpie można mieć skrajne zdanie. Nic dziwnego, w końcu w momencie założenia konta na Twitterze ruszył na wojnę ze wszystkimi. Mógłbym wrzucić tu kilka screenów, ale zachęcam do poszukiwań na własną rękę. Problem polegał na tym, że razem z dissowaniem wszystkich dookoła, zaczął atakować również własną grupę. Trudno więc lubić kogoś, kto zmienił postrzeganie gatunku, przy okazji będąc nie do końca przyjemną w obyciu osobą. Nie będę wspominał o zarzucanych Purrpowi problemach natury mentalnej- nie mam na to potwierdzenia. Żeby uświadomić jak trudno raperom jest zabrać głos na jego temat, wystarczy przytoczyć wypowiedź XXXTentaciona.

„pod koniec dnia jesteś ***********, ale masz mój szacunek za to co zrobiłeś (w muzyce przyp. aut.)”. Zaraz po tej wypowiedzi pokazał dziennikarzowi dość wymowny tatuaż. Takich głosów jest cała masa. Po prostu tu je zostawię.

jeden z tatuazy xxxtentaciona

 

O co chodzi z tym Phonkiem?

W sumie o nic. Phonkiem określamy muzykę inspirowaną brzmieniem Memphis i okolic w latach 90 XX wieku. Problem w tym, że oni sami tak jej nie określali. Sam termin został wymyślony i spopularyzowany przez Raider Klan. Cały ruch odrodzenia (po niecałych 20 latach) muzyki inspirowanej brzmieniem Memphis to głównie ich zasługa. Między innymi stąd ogromna część artystów tworzących w podobnym klimacie stosuje estetykę Raider Klanu. XEMPRA, VISXGE, CHVRCHES?(oni nie).

 

Z powodów, których mniej lub bardziej możemy się domyślać, kariera RVIDXR KLVN nie potoczyła się jak mogłaby, biorąc pod uwagę ich wpływ na rap. Niech 11 rocznica wydania Tales From Underground będzie wstępem do małego diggowania na ich temat. Ilość znajomych pseudonimów/dźwięków/inspiracji może zaskoczyć. Poniżej załączam zajawkę, szukania dziedzictwa KLVNU.

MVRCIN MVSLX