Zabytkowe tramwaje i autobusy wracają na ulice Wrocławia

W sierpniu Klub Sympatyków Transportu Miejskiego (KSTM) ponownie zaprasza na sentymentalną podróż po stolicy Dolnego Śląska. Już czwarty miesiąc z rzędu po Wrocławiu kursować będą Wrocławskie Linie Turystyczne, oferujące przejazdy autentycznymi zabytkowymi tramwajami i autobusami. To okazja, by poczuć klimat minionych dekad i odkrywać historię w rytmie stukotu szyn i dźwięku starych silników.
2 sierpnia o godzinie 17:30 z przystanku przy Operze wyruszy specjalny kurs śladami historycznej linii autobusowej 107. Trasa obejmuje m.in. Podwale, pl. Orląt Lwowskich, Wrocławski Park Przemysłowy, Muchobór Wielki, FAT, Klecinę i Krzyki. Przejazd zakończy się powrotem na Operę, a wszystkie przystanki są „na żądanie”. Pojazdem obsługującym trasę będzie Jelcz M121MB z 1996 roku – unikat z epoki lat 90., zachowany w oryginalnym układzie wnętrza.
„Chodzi przede wszystkim o przypomnienie sobie jak to było dawniej. Dla starszych jest to przypomnienie, a z kolei ci starsi pewnie przeprowadzają młodszych i mówią: o patrz tutaj, tak kiedyś się podróżowało. ” – mówi Krzysztof Kołodziejczyk, prezes Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego
Zobacz też: Najstarsze w Polsce interdyscyplinarne wydarzenie artystyczne – Festiwal FAMA
Linia 107 ma swoje korzenie w dawnych oznaczeniach literowych. Przed II wojną światową autobusy oznaczano literami odpowiadającymi miejscowościom docelowym – np. B do Brochowa, K do Kleciny, D do Leśnicy. Po wojnie system zrewidowano, a w 1955 roku linie literowe przemianowano na numeryczne, od 100 wzwyż. Tak powstała linia 107, która kursowała z pl. Strzegomskiego przez Muchobór do Kleciny, a później zmieniała przebieg aż do obecnej trasy: Krzyki – Pracze Odrzańskie.
Powrót legendarnej Tetry
Dla miłośników tramwajów KSTM przygotował kolejną gratkę. 9 sierpnia po raz drugi odbędzie się wycieczka Tatrą T3, zwaną potocznie „Tetrójką”. Odbędą się trzy kursy wokół centrum Wrocławia – o 14:00, 15:00 i 21:00 – każdy z przewodnikiem na pokładzie. Szczególnie polecany jest kurs wieczorny, umożliwiający podziwianie iluminacji wrocławskich zabytków z pokładu legendarnego czeskiego wagonu.
Model T3, produkowany od 1960 r. przez zakłady ČKD Tatra w Pradze, był jednym z najczęściej produkowanych tramwajów w historii (ponad 14 tysięcy sztuk). Choć nigdy nie był eksploatowany w Polsce, jego sylwetka znana jest w całym regionie – od Pragi i Bratysławy po Kijów. Klubowy egzemplarz, oznaczony numerem 999, pochodzi z Ostrawy i po adaptacji został pełnoprawnym uczestnikiem ruchu tramwajowego we Wrocławiu. Prócz okazjonalnych przejazdów, Wrocławskie Linie Turystyczne T i B kursują regularnie w każdy weekend. Linie te obsługiwane są zabytkowymi tramwajami i autobusami, a na wybranych kursach linii T można posłuchać pasjonujących opowieści przewodników ze stowarzyszenia TUiTAM. Na wszystkie kursy obowiązuje miejska taryfa biletowa, a bilety można nabyć u konduktora.
Z Krzysztofem Kołodziejczykiem, prezesem Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego rozmawiali Ula Kokot i Mikołaj Sobol.