Archie Marshall
Archy Marshall (znany szerzej jako King Krule, Zoo Kid lub Edgar The Beatmaker) to młody reprezentant brytyjskich artystów, producentów i tekściarzy zakorzenionych w szeroko rozumianej kontrkulturze. Urodzony w 1994 chłopak, dorastał w atmosferze domowych problemów, które miały niemały wpływ na jego zdrowie i socjalizację. Jako nastolatek zaczął zagłębiać się twórczość indie – rockowych grup. Znajomość tej muzyki pozwoliła mu na rozpoczęcie przygody z tworzeniem własnych piosenek. Już w roku 2010, niedługo po opublikowaniu pierwszych singli jako Zoo Kid, udostępnił w sieci pierwszą kompilację, U.F.O.W.A.V.E.S..
https://www.youtube.com/watch?v=-NuME7DFi9o
Rok 2011 okazał się być dosyć przełomowy jak na karierę młodego Marshalla. Wtedy to ukazała się jego debiutancka EP-ka, nazwana po prostu King Krule (występował już wtedy właśnie pod tym pseudonimem). Na wydawnictwie znalazło się 5 krótkich utworów, czerpiących głównie z minimalistycznego, gitarowego lo – fi.
Klimat tego albumu mógł zapowiadać przyszłe aranżacje, jakich będzie używał artysta. Fani mogli się o tym przekonać już rok później, kiedy to muzyk podzielił się z nimi singlem "Rock Bottom/Octopus", w którym nie tylko ożywił ideę, która przyświecała mu w tworzeniu poprzedniej EP-ki, ale wzbogacił ją o pełniejsze brzmienie i mocniejszą ekspresywność.
I znów, Archy potrzebował tylko roku by powrócić z nowym materiałem. 2013 stanął pod znakiem jego pełnowymiarowego debiutu, 6 Feet Beneath The Moon, nota bene wydanego w jego 19 urodziny przez znaczącą wytwórnię, XL Recordings. Na nim pokazał już pełnię swoich możliwości twórczych i spektrum gatunkowe, w jakim potrafi się zwinnie odnajdywać.
Tracklista objęła 14 utworów, charakteryzujących się dużą spójnością i wciąż nawiązujących do poprzednich dokonań autora. Na longplayu znalazło sie za to dużo więcej kompozycji bazujących głównie na delikatnej, transowej elektronice. Fascynacja tymi dźwiękami miała coraz bardziej pochłaniać Krule'a.
Kolejny rok przyniósł efekty spontanicznej współpracy Marshalla z londyńską bohemą muzyków zainteresowanych alternatywnym rapem i elektroniką. Spotkanie tak wielu indywidualistów zaowocowało wyjątkowym krążkiem – wydanym przez nich niezależnie City Rivims Mk 1. Sub Luna City, bo taką nazwę przybrał ten kolektyw, okazało się dla naszego bohatera punktem zwrotnym w solowej karierze, odkrywając przed nim całkowicie nowe pokłady inwencji.
Doświadczenia z muzycznym impresjonizmem budowanym najpierw na prostych gitarowych riffach, później poszerzanym o jazz i bardziej syntetyczne brzmienia, a finalnie zasilonym przez producenką stronę hip – hopu, zebrały się w całość na ubiegłorocznym wydawnictwie, nazwanym A New Place 2 Drown. Strona audio została w tym przypadku poszerzona o poezję i zdjęcia zawarte w dedykowanym do płyty, fizycznym albumie autorstwa Archiego i jego brata. Premierze towarzyszył również film, który
zrealizował Will Robson-Scott.
Ostatni krążek to pełni producenkie dzieło, prezentujące imponującą jednorodność i wyszukanie. Nowe rozwiązania, których spróbował Marshall wzbudziły bardzo mieszane emocje, zarówno wśród fanów artysty, jak i krytyków. Mimo to, rzuciły nowe światło na przyszłość artysty, która teraz może być jeszcze bardziej interesująca.