Slot Art Festival dzień trzeci: wydarzenie skupione wokół szeroko rozumianej kultury alternatywnej

Slot Art Festival powoli dobiega końca. Deszcz nie odpuszcza, ale nastrój uczestników jest niezmiennie znakomity. Ogromny teren dawnego Opactwa w Lubiążu oferuje dużo więcej, niż tylko wydarzenia muzyczne. Dziś więc opowiemy Wam o nich trochę więcej. Oto relacja z 3 dnia lubiąskiej imprezy.
Slot Art Festival nie jest typowym festiwalem muzycznym. To wydarzenie skupione wokół szeroko rozumianej „kultury alternatywnej” – z takiego sformułowania korzystają organizatorzy. Tego roku uczestniczymy w nim grupą, w której przeważają reprezentanci Redakcji Muzycznej Radia LUZ, dlatego w niniejszych relacjach skupiamy się na koncertach, DJ-setach i live acts. W przerwach od tego, w czym specjalizujemy się najlepiej, odwiedzamy warsztaty i bierzemy udział w spotkaniach z ważnymi gośćmi.
Panel z Jarosławem Kociszewkim o konflikcie izrealsko-palestyńskim
Istotnym punktem programu z pewnością była prelekcja z Jarosławem Kociszewskim z Kolegium Europy Wschodniej, redaktorem naczelnym portalu new.org.pl oraz korespondentem na Bliskim Wschodnie, gdzie od wielu lat zajmuje się regionem i kwestiami bezpieczeństwa. Było to jedyne w tym roku spotkanie poruszające temat konfliktu izraelsko-palestyńskiego.
Podobne prelekcje zazwyczaj wywołują w uczestnikach duże emocje. Na tak społecznie wrażliwym festiwalu jak Slot Art nie mogło być inaczej. Już sam początek wystąpienia wywołał zdecydowane poruszenie. Po krótkich słowach wstępu prowadzący przeszedł do głównego tematu, a zdecydował się rozpocząć snutą historię od wydarzenia zapamiętanego jako Masakra w Be’eri, czyli zbrodni dokonanej 7 października 2023 roku na mieszkańcach izraelskiego kibucu Be’eri przez członków rządzącego Strefą Gazy palestyńskiego ugrupowania terrorystycznego Hamas. Z publiczności padły komentarze, że zdejmuje to odpowiedzialność za wojnę z sił izraelskich, przenosząc punkt ciężkości na szali winy na Palestyńczyków. Prelegent był na to wyraźnie gotowy, a opanowanie i cierpliwość, które zachowywał podczas wielokrotnego tłumaczenia zniuansownaych i polaryzujących aspektów konfliktu, skutecznie gasiły wzburzone dyskusje.
Półtoragodzinne spotkanie z korespondentem pomieściło dyskusje na takie tematy jak m.in. antysemityzm, skala ludobójstwa oraz czystki etnicznej, które odbywają się w tym momencie (teraz, dzisiaj) w strefie Gazy, a także konsekwencje skrajnie prawicowych poglądów wśród potężnej części społeczeństwa Izraela. Trudno jest skupić się na faktach, gdy wywołują tak niewiarygodne reakcje, jak na przykład wtedy, gdy prelegent przyznał, że jedynym scenariuszem, który umożliwia zakończenie konfliktu, wydaje się wewnętrzna zmiana w rządzie Izraela (zerwanie koalicji). Pragmatyczność powodu zakończenia konfliktu, którego skutkiem jest m. in. obszar zbombardowany tak jak żaden inny w historii świata (!), wydaje się być tak nieludzka, że aż niczym wyjęta z symulacji.
Wykład zakończył się apelem – co prawda z publiczności, ale solidnie popartym przez Jarosława Kociszewskiego – by nie oglądać scen pełnych śmierci i cierpienia, tak licznie dostępnych na internetowych platformach. Energię należy przekierować na działanie – wsparcie organizacji humanitarnych, rozmowę, edukację i wywieranie presji na rządzących. Palestyńczycy wierzą, że czekają na nich wolność i bezpieczeństwo, a więc i my nie możemy pozwolić sobie na pogrążanie się w beznadziei.
Karolina Czarnecka
To był prawdziwy Freak Show. W piątkowy wieczór, na Scenie Dużej Karolina Czarnecka zaprezentowała cały wachlarz swoich aktorskich, wokalnych i tanecznych umiejętności. Perfekcyjna dykcja, charyzma, znakomity głos – jej warsztat jest kompletny. Gdy dołoży się do tego już kilkunastoletnie doświadczenie w profesjonalnych występach artystycznych, otrzyma się prawdziwe zwierzę sceniczne. Możecie się o tym przekonać już we wrześniu, gdy w ramach trasy koncertowej zawita do Wrocławia.
Podczas rozmowy z Michałem Lachem, Karolina Czarnecka opowiedziała o fascynujących, ludowych korzeniach w swojej muzyce, podzieliła się ogromnym sentymentem do Slot Art Festival, a także odniosła do szaleństwa, które otaczało utwór Hera, koka, hasz, LSD.
Odsłuchy w ciemności
O trwającym przez cały festiwal cyklu pisaliśmy już w naszej pierwszej relacji z festiwalu Slot Art -dzień 0. Aby dowiedzieć się o projekcie więcej, porozmawialiśmy z ludźmi, którzy go tworzą. Daniel Orkisz oraz Dagna Juszkiewicz codziennie prezentują nieoczywiste połączenia muzyczne. Uczestnicy mogą ich doświadczać w warunkach wyostrzających zmysły i prowokujących wyobraźnię, czyli zaciemnionej piwnicy lubiąskiego molocha. W wywiadzie z Michałem Lachem opowiedzieli m.in. o założeniach Odsłuchów W Ciemności, a także o tym jak połączyli średniowieczną rock operę ze ścieżką dźwiękową z anime, oraz odpowiedzieli na pytanie dlaczego soundtrack z Minecrafta powinien kiedyś wybrzmieć w ramach ich projektu.
Warsztaty ruchu naturalnego
Bądź silny, by być pomocnym! – to hasło przewodnie Igora Bilinskyiego, który podczas SlotART Festiwalu tworzył warsztaty ruchu naturalnego. Podczas zajęć ukierunkowywał uczestników na holistyczne podejście do aktywności fizycznej. W rozmowie z Grześkiem Dukaczewskim opowiedział o swoim festiwalowym debiucie oraz opisał małe kroki, które możemy stawiać, aby stopniowo poprawiać swoje samopoczucie.
Akademia Ruchu Naturalnego – **https://ruchnaturalny.pl/
Jeśli chcecie zobaczyć, co działo się poprzedniego dnia – kliknij tutaj
fot. Henryk Mamica-Husken/ @hemahusfoto