Daniel Haaksman
Daniel Haaksman, uznany pionier muzyki tropical bass i popularyzator muzyki baile funk w Europie, powraca z nowym studyjnym albumem Sonido Lava pełnym znakomitych gości. Tym razem artysta eksploruje rozmaite brzmienia latynoamerykańskie i z pasją miesza je z pulsującymi rytmami muzyki elektronicznej. Z tej okazji Daniel Haaksman Artystą Tygodnia w Radiu LUZ.
Daniel Haaksman to wszechstronny artysta, skupiający się na inspiracjach z różnych kultur – z Afryki, Brazylii i Ameryki Łacińskiej. Zyskał uznanie jako pionier nurtu tropical bass, łącząc dźwięki z tych stron świata z muzyką elektroniczną i przyczyniając się do zwiększenia zrozumienia innych kultur i ich muzyki. Haaksman tworzy mosty gatunkowe, kulturowe i językowe, burząc stereotypy.
Jego najnowszy album Sonido Lava to zbiór dziesięciu utworów, które łączą w sobie pan-latynoskie brzmienia – od karaibskich rytmów dembow po brazylijskie dźwięki surf rocka, po rumbę, salsę i champetę. Haaksman wybrał motyw przewodni wulkanu jako symbol reprezentujący obecny kryzys klimatyczny, gospodarczy i polityczny na świecie.
Wśród gości na albumie znajdują się chilijska piosenkarka Malagüera oraz kolumbijski zespół Los Bulldozer i andaluzyjskie trio Çantamarta. Pierwsza z wymienionych artystek w czterech utworach opowiada historię wzmocnienia pozycji kobiet, posługując się symboliką mitologii południowoamerykańskiej. Drugi zespół łączy ze sobą rytmy Soukous, zachodnioafrykańskiego bluesa i post-punk z muzyką kolumbijską, taką jak currulao, champeta i reggaeton, natomiast Çantamarta w niekonwencjonalny sposób łączy rytmy reggae, R’n’B, electropop i reggaeton.
Jak baile funk trafił do europy
Daniel Haaksman żyjąc w Berlinie, otoczony był muzyką elektroniczną, która zdominowała tamtejszą scenę. Jednak w jego domu zawsze słychać było rytm brazylijskiej muzyki, a w szczególności jazz, którego słuchał ze swoim ojcem.
Na początku lat 2000 Haaksman znużony muzyką techno, poszukiwał nowych, odświeżających dźwięków, które zachwyciłyby nie tylko jego, ale również publiczność berlińską. Jego uwaga została zwrócona na baile funk, muzykę z faveli w Rio de Janeiro. W tamtych czasach, gdy dostęp do muzyki online był niewielki, Haaksman udał się do źródła, czyli do Brazylii, aby poznać artystów tworzących ten gatunek. To właśnie on jako pierwszy przedstawił ten gatunek muzyki publiczności spoza Brazylii.
Po powrocie wydał pierwszą kompilację, na której znaleźli się lokalni twórcy z Rio, a niewiele później stworzył muzyczną serię zatytułowaną Funk Mundial, wydawaną pod szyldem swojej wytwórni Man Recordings. Celem tego labelu od samego początku było globalne rozpropagowanie brzmienia baile funk, a wraz z tym, promowanie kultury muzycznej z Brazylii. Od tamtego czasu Man Recordings stał się jednym z najważniejszych graczy na scenie global bass, wydając utwory i remiksy takich artystów jak MC Gringo, DJ Sandrinho, Tati Quebra Barraco, EDU K, KU BO, Diplo, Uproot Andy, King Doudou i wielu innych.
Pierwszy studyjny album
Pierwszy studyjny album Daniela Haaksmana zatytułowany Rambazamba ukazał się w 2011 roku. Po dziesięciu latach działalności swojej wytwórni oraz wydaniu licznych kompilacji muzyki baile funk Haaksman postanowił stworzyć swoją autorską muzykę. W swoich kompozycjach połączył zagraniczne trendy muzyczne i globalne kultury, tworząc mieszankę brzmień.
Album ten zyskał ogromną popularność i szybko doczekał się zremiksowanej wersji, na której swoje interpretacje piosenek zaprezentowali artyści takich jak El Dusty, DJ Punish, Bert on Beats i wielu innych.
Muzyczna podróż do Afryki XXI wieku
W drugim albumie studyjnym African Fabrics z 2016 roku, Daniel Haaksman udał się na muzyczną podróż do Afryki XXI wieku. Zainspirowany afrykańskimi stylami muzycznymi, takimi jak południowoafrykański house, kuduro czy tarraxo, stworzył nowoczesny obraz kontynentu i jego wpływu na globalną pop-kulturę. Na płycie African Fabrics artysta współpracował z wieloma lokalnymi muzykami, takimi jak Spoek Mathambo z RPA, Tshila z Ugandy, Dama Do Bling z Mozambiku, czy portugalsko-angolskim Throes and The Shine oscylującym między punkiem a kuduro.
Tytuł albumu nawiązuje do kolorowych i bogatych we wzory materiałów, które, choć powszechnie nazywane są afrykańskimi, to tak naprawdę pochodzą z Holandii i Chin i są artefaktami złożonej gry politycznej i ekonomicznej między Afryką, Europą i światem. Haaksman wykorzystał tę historię, aby stworzyć transkontynentalne dialogi kulturowe i ich artystyczne interpretacje.
Pocztówki z Berlina
W trzecim studyjnym albumie With Love, from Berlin, Daniel Haaksman porusza kwestię rosnącej globalizacji Berlina i współpracuje z wieloma międzynarodowymi artystami, którzy przeprowadzili się na stałe do tego miasta. Dzięki temu powstała muzyczna mozaika, w której każdy z artystów wnosi swoją kulturę, doświadczenia i muzykę, tworząc coś wyjątkowego. Haaksman zaprosił do współpracy takie osoby jak Cibelle z Brazylii, peruwiańskie duo Dengue Dengue Dengue, Dominikańczyka Paul St. Hilaire, Angolczyka Kalaf Angelo, Meksykankę Coco Marię i wielu innych muzyków z całego świata.
Wszyscy artyści, którzy pracowali nad albumem, połączyli swoją miłość do muzyki spoza zachodniego kręgu kulturowego oraz doświadczenia emigracji. Wszyscy oni czuli, że Berlin to miasto, które pozwala na ekspresję, wolność, zabawę i rozwój artystyczny, dając jednocześnie możliwość budowania własnej tożsamości.
Album With Love, from Berlin składa się z dziewięciu utworów, które towarzyszą słuchaczom jako muzyczne pocztówki z Berlina z 2019 roku. Znajdziemy tu różnorodność stylów, takich jak kizomba, baile funk, afrobeats, grime, reggaeton czy dub. Daniel Haaksman postawił na aktualne, krążące po świecie gatunki muzyczne, dzięki czemu album nabiera dynamizmu i oryginalnego brzmienia.
Po premierze albumu Haaksman poprosił o stworzenie remiksów takich artystów jak Kelman Duran, Mad Professor, Rastronaut czy Paul Mond. Dzięki temu album zyskał nowe oblicze, a utwory nabrały jeszcze większej głębi i różnorodności.
Zuzanna Pajorska