13. Kubek dla Wykładowcy – ruszamy!

13. Kubek dla Wykładowcy – ruszamy!
Kubek jaki jest, każdy widzi. Ale nie ten kubek. Nasz jest wyjątkowy. Nasz jest unikatową celebracją wiedzy, zaangażowania oraz pasji, przekazywanej kolejnym pokoleniom. I jak co roku, chcemy zaprosić kolejne pokolenie do wzięcia udziału w trzynastej już edycji plebiscytu Kubek dla Wykładowcy.

 

To nie smutny komentarz na temat wysokości wynagrodzeń na uczelni, ale symboliczna próba docenienia wkładu tych, którzy swoim zaangażowaniem popychają świat naprzód. Zasady są proste: ktoś w trakcie wykładu, ćwiczeń lub laboratoriów zaimponował Ci sposobem przekazywania wiedzy i sądzisz, że więcej osób powinno to usłyszeć? Piszesz do nas, my to weryfikujemy w warunkach radiowego wywiadu, a potem z tego zestawienia wszyscy wspólnie wybieramy tę osobę, która najbardziej zasługuje na uhonorowanie. Kubkiem. Dosłownie, z nagród materialnych nic więcej nie oferujemy. Ale zaszczyt i chwała? One są wieczne.

 

Dla tych, którzy nie wierzą, że to aż takie proste, tym razem dłużej i w kolorach tłumaczymy: do końca kwietnia 2025 roku, zbieramy zgłoszenia pod adresem mailowym (żeby nadać temu sznyt akademicki; tak, można zacząć od „witam”): 

>>> kubek@radioluz.pl <<<

W treści, koniecznie zawrzyjcie uczelnię oraz imię i nazwisko zgłaszanej osoby, z krótkim uzasadnieniem, dlaczego właśnie na taką postać powinno się zwrócić uwagę.

A kogo szukamy? Ponieważ z samej nazwy, może się to wydawać nieintuicyjne, to spróbujemy podeprzeć się słownikowymi definicjami.

Słownik Języka Polskiego PWN definiuje kubek jako «nieduże naczynie do picia z niego napojów; też: zawartość tego naczynia». My definiujemy go jako ostateczny dowód uznania dydaktycznych umiejętności, bezcenny w swojej symbolice, kuszący w swojej sylwetce, zachłanny w swojej pojemności. Biały i pomarańczowy. Z uszkiem. Z napisem, żeby od razu było wiadomo kto jest kto.

Ten sam słownik, będzie definiował wykładowcę jako «tego, kto ma wykłady, uczy na uniwersytecie, w szkole, na kursie itp.» lub jako «jedno ze stanowisk naukowo-dydaktycznych w szkole wyższej; pracownik wyższej uczelni zajmujący to stanowisko». Dla nas to ikona. Ktoś, kto potrafi wypełnić serca zgromadzonej wokół katedry społeczności akademickiej fascynacją, zaciekawieniem, odwagą w poszerzaniu wiedzy, odkrywaniu siebie i otaczającego nas świata. Bez względu na posiadany stopień naukowy i liczbę liter przy nazwisku. Ale jednak trzymamy się uczelni wyższych. I bez czynnych rektorów i dziekanów.

Z kolei słowo dla to wedle słownika «przyimek komunikujący o przeznaczeniu obiektu.» Tutaj zero zastrzeżeń.

Wszystko jasne. Szukamy kogoś, kto na kubek zasługuje. Nie wykluczamy z powodu wieku – nie ma ani dolnych, ani górnych limitów na to kto może wziąć udział. Nie wykluczamy z powodu wykształcenia, stopnia naukowego czy innych literek przed nazwiskiem. Wykluczamy wyłącznie z powodu stosunku władzy. To nie jest nawołanie do rewolucji ani nic w tym stylu, ale w tym konkretnym przypadku: żadnych rektorów, ani dziekanów. Oni już mają swoje na głowie, dajmy im zarządzać uczelniami i wydziałami w spokoju.

Z tego grona stworzymy wyjątkową galerię najlepszych (zdaniem społeczności studenckiej) z wrocławskich akademików zajmujących się dydaktyką. Będzie można ich obejrzeć na naszych mediach społecznościowych i stronie, a posłuchać na żywo na antenie lub w kanałach podcastowych Radia LUZ. A następnie z tego grona, po bliższym zapoznaniu, to właśnie Wy zadecydujecie kto zasługuje najbardziej to prestiżowe wyróżnienie.

To bardzo fajna sprawa. Kto nie wierzy, ten może posłuchać jak opisywała to poprzednia laureatka, dr Beata Rajba:

Nową, trzynastą edycję otwieramy z przytupem. Na start: gitarzysta, majsterkowicz, piłkarz, karateka, to aktywności łączące się w sylwetce naszego pierwszego gościa, inaugurującego nowy sezon rozmów w ramach plebiscytu Kubek dla Wykładowcy. Pierwszym gościem stał się dr Bartosz Borczyk – biolog, fascynat herpetologii, biologii ewolucyjnej i czy gładkiego gitarowego brzmienia. O tym, skąd pojawiła się fascynacja biologią, jaki wpływ ma na nas ewolucjonizm oraz o całym szeregu aktywności pozaakademickich opowiedział w rozmowie z Michałem Cimaszewski

 
W poprzednich latach, coroczny kubek trafiał do następujących wykładowców:

2023dr Michał Porwolik
2022dr hab. inż. Grzegorz Świrniak
2021prof. Izabella Uchmanowicz
2020* – dr inż. arch. Kajetan Sadowski, prof. dr hab. Dorota Zyśko, dr Paweł Błażej, dr Joanna Bajzert, dr Dominik Lewiński, dr hab. Dorota Moroń
2019prof. Jacek Mazurkiewicz
2018prof. dr hab. Jacek Cichoń
2017dr inż. Jerzy Kotowski
2016prof. Jan Miodek
2015mgr inż. Janusz Bułat
2014dr inż. Adam Sieradzki
2013dr inż. Adam Sieradzki

 

Na końcu, skoro nie na początku, dobrze przypomnieć jakiś mądry cytat, który niczym latarnia morska nam przyświeca i wyznacza drogę. Nawet mamy taki na podorędziu.
 

Kubek jest demokratyczny. Kubek jest indywidualistyczny. Kubek jest wolnościowy. 

– dr Dominik Lewiński, kubkolog, jeden z minionych laureatów plebiscytu Kubek dla Wykładowcy

 

Tak, naprawdę tak powiedział. Można sobie tego przesłuchać tutaj.